jezyk reklamy

O wszystkim co nie pasuje do pozostałych for np.: Hobby, Muzyka, Kino, Film, TV, Sport, Gry i zabawy, Internet, Książki

Moderatorzy: zielonyszerszen, s_wojtkowski, sinar

rafalek999
Nowy(a)
Posty: 31
Rejestracja: 04 mar (pt) 2005, 01:00:00

Post autor: rafalek999 » 05 mar (sob) 2005, 15:28:44

... to moze i mnie pomozecie napisać ta prace od nowa... skoro chodzicie do takiej szkoły to bedzie dla was cos w stylu pracy domowej... i obiecuje ze szczegółowo ja przeczytam... temat to " odwołanie do kultury i obyczajowosci polskiej w reklamie" JAK BEDZIE GOTOWY TO DAJCIE ZNAĆ....


A TAK NAPOWAŻNIE TO FAKTYCZNIE POTRZEBUJE POMOCY, MOZE KLTOS MA JAKIS POMYSŁ CO MOZNA BY ZAWZEĆ W PRACY O TAKIM TEMACIE JAK MÓJ ... PONADTO MOZE MACIE JAKIES REKLAMY KTÓE PASOWAŁY BY DO MOJEGO TEMATU ... ZAPODAJCIE NA FORUM OPISY ALBO TYTUŁY

GoSuPiCaSsO
Nowy(a)
Posty: 41
Rejestracja: 08 mar (wt) 2005, 01:00:00

Post autor: GoSuPiCaSsO » 09 mar (śr) 2005, 18:11:28

Ja tez bym prosil moze o czyms zapomnialem i wyslij na maila jak mozesz
Gosupicasso@o2.pl

GoSuPiCaSsO
Nowy(a)
Posty: 41
Rejestracja: 08 mar (wt) 2005, 01:00:00

Post autor: GoSuPiCaSsO » 09 mar (śr) 2005, 18:13:48

ups czyzbym topici pomylil ?

nicotine

"reklama reklama, pranie mozgu juz od rana" -- to

Post autor: nicotine » 09 mar (śr) 2005, 20:38:01

mam taki mały problem, moj temat na ustnej maturze to Sztuka przekonywania a manipulacj językowa. Porównaj sposoby wykorzystania środków językowych we wspołczesnych tekstach propagandowych. :lol: uf ... no i własnie chodzi mi konkretnie o REKLAME (chcoiaz przykładu tekstu politycznego tez szukam :cry: ), czy ktoś mogłby mi podac przykład konkretnej reklamy i językową analize pod kątem tego tematu, bo kompletnie nie wiem, jak sie zabrać, np. reklame Heyah. Bede BARDZO wdzieczna, bo czasu mam ciut mało :o 8O THX :wink:

andy
Ekspert
Ekspert
Posty: 1223
Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00

reklama a propaganda

Post autor: andy » 10 mar (czw) 2005, 15:25:40

Reklama niezupełnie jest formą propagandy. Jak powiedział niejaki Elgozy (fr) dla propagandy człowiek jest środkiem, dla reklamy celem.

To bardzo istotna różnica.

Sztukę przekonywania można nazwać perswazją. Perswazje zaś np. jako przekonywanie za pomoca informacji itd.

Kazda reklama, ktora nagrasz ma solidna "aure perswazyjna".

Bardzo zapładniającą (wyobraźnię ;-) jest esej
Spitzer L., 1980: Amerykańska reklama jako sztuka popularna. Przeł. K. Biskupski, [w:J] Język i społeczeństwo, red. M. Głowiński. Warszawa.


Bardzo dobrze funkcje języka Roman Jacobson, "W poszukiwaniu istoty języka".


1.Funkcja komunikatywna- jest zdolnością języka do przekazywania / wymiany informacji, między nadawcą a odbiorcą. Tzw. "akty mowy" [język w konkretnym użyciu] wg Romana Jacobsona:


rzeczywistość
komunikat
nadawca - odbiorca
kontakt
kod

Każdemu z elementów powyższego schematu odpowiada funkcja

informatywna
poetycka
ekspresywna - impresywna
fatyczna
metajęzykowa

a) funkcja ekspresywna(emotywna)- dominuje w tekstach nastawionych na wyrażanie uczuć nadawcy wypowiedzi np.: list, e-mail, sms, „U mienia wsio w pariadkie ”. Traktowana jest także jako funkcja prezentacyjna, czyli informująca o płci, pochodzeniu, wieku nadawcy np.: slang młodzieżowy, regionalizmy itp.

b) funkcja informatywna(poznawcza)- dominuje w tekstach nastawionych do przekazywania informacji o faktach i wydarzeniach, które wzbogacają naszą wiedzę czy utrwalają obraz otaczającego nas świata np. wywiad, artykuł publicystyczno-naukowy, komunikat urzędowy, podręcznik

c) funkcja poetycka(estetyczna)-dominuje w tekstach nastawionych na formę estetyczną przekazu, rolą tej funkcji jest przedstawienie tekstu w sposób oryginalny, unikatowy. Występuje głównie w utworach lirycznych, literaturze pięknej, aforyzmach, sentencjach. Wykorzystuje środki artystycznego przekazu, celową eliptyczność, metonimię itp.

d) funkcja fatyczna- dominuje w tekstach służących do nawiązania kontaktu, podtrzynamia go, czy też do zasygnalizowania jego zakończenia. Nadawca tekstu o niczym nie informuje, ani do niczego nie nakłania. Występuje w rozmowach potocznych lub rozmowach przez telefon. np. Trzymaj się ciepło

e) funkcja metajęzykowa- dominuje w tekstach służących do wyjaśnienia sensu kodu, którym jest nazwa przyporządkowana jakiejś rzeczy lub zjawisku. Występuje w tekstach lingwistycznych, pracach językoznawczych, w zdaniu np. „Dostałem bilet do kina”

f) funkcja impresywna- wyraża się świadomym dążeniem nadawcy do kształtowania określonych postaw i zachowań odbiorcy za pomocą m.in.: nakazów, zakazów komend, poleceń, próśb. Często tekst występuje w formie wołacza. Funkcja ta dominuje we wszelkiego rodzaju ustawach, zarządzeniach, regulaminach, reklamach, podaniach, zdaniach np. „Nie ruszaj się”, „Zaczekaj, proszę”

2. Funkcja stanowiąca- polega na zmianie czegoś w rzeczywistości pozajęzykowej, społecznej, prawnej, faktycznej. Dostrzec ją możemy w ustawach, aktach prawnych

3. Funkcja magiczna- magia słów, oddziałujących na rzeczywistość, w którą wierzy mówca lub odbiorca. Funkcję tę dostrzegamy w zaklęciach, przekleństwach, eufemizmach, różnego rodzaju czarach, modlitwach, w baśniach

Należy przyjąć, że właściwie nie ma tekstów, które pełniłyby tylko jedną funkcję.


Jesli bedziesz miala klopot - przedstaw na forum jego opis; a moze opis kilku reklam.

Jesli mowa o filmie reklamowym - nie mozemy ograniczyc sie do analizy jezyka w doslownym rozumieniu. Jest cos takiego jak jezyk filmu itp.

GoSuPiCaSsO
Nowy(a)
Posty: 41
Rejestracja: 08 mar (wt) 2005, 01:00:00

Post autor: GoSuPiCaSsO » 12 mar (sob) 2005, 13:31:10

Kamil odezwij sie na GG 2599877 albo na maila gosupicasso@o2.pl

nicotine

reklama

Post autor: nicotine » 13 mar (ndz) 2005, 12:45:52

dzieki :) Ci Andy za wypowiedz, ale męczy mnei jeszcze fakt, jak jak zastosowac pojecie reklamy do mojego tematu, czy mogłbyś mnie naprowadzić ? bo chce wykorzystac, takie tematy jak: jezyk reklamy, środki językowe:
występujące najczęściej formy wyrazów, środki językowe oddziałujące na wolę odbiorcy :
1 tryb rozkazujący i przypuszczający czasowników - pobudza do działania, np. idź, kup, miałbyś,
zdania wykrzyknikowe - zachęcają, np. wstąp do nas!
2 zdanie pytające - ponagla do wykonania czynności, czasem zawstydza, np. czy chcesz, by ...? czy już kupiłeś ...?
3 występowanie tzw. wyrazów modalnych - działają na wolę odbiorcy i zmuszają go do postępowania zgodnego z intencją nadawcy, np. musisz, powinieneś, należy, trzeba, podobno, naprawdę,
4 przymiotniki i przysłówki wartościujące użyte w stopniu wyższym lub najwyższym - narzucają ocenę odbiorcy, zmuszają do uznania czegoś za takie, za jakie uważa je nadawca, np. najlepszy smak, idealny komputer, najbardziej egzotyczna wycieczka, najoryginalniejszy prezent,
wyrazy nazywające wartości : miłość, ojczyzna, rodzina, obowiązek, 5 przyjaźń - odwołanie się twórców reklam z błahego powodu do wartości ogólnie uznawanych, nadużywanie tych wartości, np. peugeot - rodzina profesjonalistów, być wolnym - zjeść szybko, ja troszczę się o moje dziecko - ona o moje naczynia,
6 przenośnie - czynią reklamę niezwykłą, dodają reklamowanym towarom tajemniczości, np. vitaral - tęcza witamin, Amica - dotknij przyszłości, fiat Polio - samochód pełen życia,
7 frazeologizmy, przysłowia - twórcy reklam stosują je często, dowolnie zmieniają człony stałych związków frazeologicznych, są to nadużycia językowe, np. w tym worku nie ma kota, skazany na sukces, nie skleja tylko złamanych serc (klej), dostaniesz kota na punkcie mleka, prymus w swojej klasie (samochód). --> czy to jest dobre ??
Reklama –środek komunikacji czy perswazji.

daga

reklama

Post autor: daga » 02 lis (śr) 2005, 18:14:01

hej mam prosbe potrzebuje cos na temat " Jaki swiat kreuje jezyk reklam" pilne pomózcie :!:

andy
Ekspert
Ekspert
Posty: 1223
Rejestracja: 03 lip (sob) 2004, 02:00:00

reklama i świat w reklamie

Post autor: andy » 02 lis (śr) 2005, 18:50:26

1. Przede wszystkim jest to ideologia konsumpcji; jakkolwiek nie byłby skonstruowany komunikat reklamowy zawsze zmierza do identycznego celu: "kup mnie, tu jestem, czekam na ciebie" (może poza reklamą społeczną),

2. Świat mrzonek i fantazji: nasze najskrytsze (zazwyczaj dość banalne marzenia o szczęściu itp) są w reklamie np. tv często nieźle wyreżyserowane i przekonująco zaprezentowane,

3. Możesz użyć bardzo pojemnej analogii z mitami greckimi: bohaterowie reklam przypominają często bogów z Olimpu,

4. Epatowanie naturalnością / naturą; zwłaszcza w reklamach kosmetyków, jogurtów itp. podkreśla się związek produktu z Naturą, do której współczesne "homo reclamus" zdaje się nieustannie tęsknic. Oczywiście to są tzw. chwyty, niewiele to ma wspólnego z rzeczywistością (polecam lekture składu chemicznego np. żelu pod prysznic, mydła itp),

5. Świat bardzo specyficznych, właściwych naszej cywilizacji (Zachodu) wartości: jesteś kimś, jeśli masz odpowiednią markę samochodu, zegarka, spodni itp. innymi słowy nasza tożsamości jest zbudowana z marek produktów. I to jest prawdopodobnie największy sukces reklamy.

6. Needs vs. wants, czyli potrzeby a zachcianki. Trudno miedzy nimi postawić jakąś sensowną granicę, o czym przekonywającą pisze Leszek Kołakowski, ale wpółczesna reklama bardziej apeluje do naszych zachcianek niż potrzeb (np. po co reklamować jakieś loga, dzwonki itp. do telefonów komórkowych? Czy to, że popcorn w kinie np. zacznie być sprzedawany w drewnianych ;-) a nie papierowych pudełkach ma jakieś znaczenie? Dla wielu, zwłaszcza nastolatków podatnych na reklamę to ma znaczenie i to ogromne, model telefonu, zbieranie punktów itp.)

Tak na gorąco to tyle. To chyba słynny McLuhan (ten od "globalnej wioski" itp.) chyba powiedział, że gdyby jakaś kometa zmiotła naszą cywilizację, i pozostałyby tylko reklamy, jako świadectwo wartości naszej kultury itp. to badacze - archeolodzy z przyszłych pokoleń umarliby ze śmiechu :mrgreen:

Inna rzecz to reklama, która udaje, że nie jest reklamą, czyli (niech Panie wybaczą) przede wszystkim pisma kobiece. Cud diety, jak zdobyć mężczyznę, jak być cool/ trendy. Polecam także "badania" takiego holenderskiego modnego obecnie "naukowca" z jakiegoś uniwersytetu niedaleko Amsterdamu. Nazywają go dr Cool, pisze o nim tygodnik "Polityka", nr 16/2005. Był jakiś czas temu w Polsce, o wynikach jego obserwacji pisze Krystyna Lubelska. Niestety ten facet wierzy prawdopodobnie w to, co głosi w wielu krajach na temat tego co obecnie wypada, a co jest już przestarzałe (chodzi głównie o obyczaje, styl życia itp. - to także kategorie reklamowe / marketingowe.

Tak więc nie zwracaj uwagi wyłącznie na same reklamy. One są OK , w tym rozumieniu, że wiemy, jesteśmy uprzedzeni, że np. w TV oglądamy blok reklam. Bardziej "zabójcza" i wyjaławiająca dla naszych umysłów, hierarchii wartości, postrzegania świata itp. jest ideologia większości mediów promujących konsumpcjonistyczny model życia (i nic więcej). Polecam także lektury <a href="http://www.cyberforum.edu.pl/postacie.php3?ITEM=10" target="_blank"> Zygmunta Baumana</a>.

Gość

Re: język perswazji w reklamach bibliografia

Post autor: Gość » 07 gru (śr) 2005, 08:28:41

aw pisze:Kamilu,
przesłałes mi:
Wpływ reklamy na model współczesnego życia; analiza językowa wybranych tekstów reklamowych, z wyszczególnieniem metod i narzędzi wywierania perswazji; plan innej prezentacji; nauka o języku - bibliografia; oddziaływanie reklamy na dzieci i młodzież - analiza etyczno-psychologiczna; obraz świata w reklamie; zasady sprzeczności e językowym obrazie świata; slogan reklamowy, czyli najdroższe zdania swiata; zawłaszczanie i przenoszenie pól semantycznych w sloganach reklamowych, czyli zabawy z jezykiem; drugie dno, czyli jak hasła reklamowe
z poważnych stają się śmieszne; przewrotność logiki języka reklamy, czyli jak mówić, żeby nie powiedzieć; jak napisać dobre hasło reklamowe,
czyli odrobina praktyki; kurs wiedzy
o języku reklamy telewizyjnej; perswazyjna funkcja języka w tekstach reklamowych - bibliografia; reklama a normy prawne i etyczne; psychologia reklamy; Wpływ reklamy na kształtowanie wartości; reklama - jak to było na początku - akapicik; reklama - porady językowe: najwyższy stopień przymiotnika; reklama i jej wpływ na człowieka; system językowy.
I to jest wszystko doskonały materiał naukowy, tylko w tych materiałach nie ma prawie wogóle przykładów reklam - śladowe ilości i to od sasa do lasa.
Jeśli wiec mam Ci służyc moją wiedzą powtarzam prośbę
- zeskanuj lub obfotografuj aparatem cyfrowym ze 30 róznych reklam kierując się jakąś regułą - np. tylko reklama zewnętrzna albo tylko reklama prasowa albo tylko reklama w miesięcznikach itd. Wówczas będę miał co interpretować. I bedę mógł skutecznie Ci pomóc.
Przyponę Ci Twój temat: "...omów na przykladzie zgromadzonego materiału..."

Gość

Re: jezyk reklamy

Post autor: Gość » 07 lut (wt) 2006, 23:39:35

Witam! Niedlugo matura. Ja mam temat "Magia reklamy. Zanalizuj jezyk reklamy odwolujac sie do wybranych przykladow reklamy w mediach tj prasa, radio, telewizja" Mogli byscie mi pomoc ? Jakies materialy ? Konspekt ? bym byl bardzo wdzieczny. Czytalem Bralczyka i innych, ale nie moge tego ujac w calosc. Zostawiam moje namiary
mikee_et@yahoo.com gg: 3522319 :wink:

Gość

Re: zdjęcia reklam a język perswazji

Post autor: Gość » 18 lut (sob) 2006, 01:48:34

aw pisze:Kamilu,
przesłałes mi:
Wpływ reklamy na model współczesnego życia; analiza językowa wybranych tekstów reklamowych, z wyszczególnieniem metod i narzędzi wywierania perswazji; plan innej prezentacji; nauka o języku - bibliografia; oddziaływanie reklamy na dzieci i młodzież - analiza etyczno-psychologiczna; obraz świata w reklamie; zasady sprzeczności e językowym obrazie świata; slogan reklamowy, czyli najdroższe zdania swiata; zawłaszczanie i przenoszenie pól semantycznych w sloganach reklamowych, czyli zabawy z jezykiem; drugie dno, czyli jak hasła reklamowe
z poważnych stają się śmieszne; przewrotność logiki języka reklamy, czyli jak mówić, żeby nie powiedzieć; jak napisać dobre hasło reklamowe,
czyli odrobina praktyki; kurs wiedzy
o języku reklamy telewizyjnej; perswazyjna funkcja języka w tekstach reklamowych - bibliografia; reklama a normy prawne i etyczne; psychologia reklamy; Wpływ reklamy na kształtowanie wartości; reklama - jak to było na początku - akapicik; reklama - porady językowe: najwyższy stopień przymiotnika; reklama i jej wpływ na człowieka; system językowy.
I to jest wszystko doskonały materiał naukowy, tylko w tych materiałach nie ma prawie wogóle przykładów reklam - śladowe ilości i to od sasa do lasa.
Jeśli wiec mam Ci służyc moją wiedzą powtarzam prośbę
- zeskanuj lub obfotografuj aparatem cyfrowym ze 30 róznych reklam kierując się jakąś regułą - np. tylko reklama zewnętrzna albo tylko reklama prasowa albo tylko reklama w miesięcznikach itd. Wówczas będę miał co interpretować. I bedę mógł skutecznie Ci pomóc.
Przyponę Ci Twój temat: "...omów na przykladzie zgromadzonego materiału..."

gosc

reklama

Post autor: gosc » 20 lut (pn) 2006, 15:55:58

czesc! alez Wy jestescie "wygadani", czy jakis temat jest dla Was tabu ? jak dobrze ze tutaj trafilem, szkoda ze tak pozno... moj temat to :"specyfika jezykowa reklam. omow zagadnienia na podst. analizy wybranych przykladow" mam troche "madrych zdan- lecz potrzebuje nadac temu kolorytu i zycia, please!! moze podpowiedz jak zrobic wstep, moze jakas specyfika wypowiedzi politykow - o ich wypowiedziach mozna ppiissaaccccc, moze maly plan, segregacja tematow: tak madrze piszecie podpowiadajac np Kamilowi, ja tez tak chce Damian. pozdrawiam

heyah17
Nowy(a)
Posty: 4
Rejestracja: 06 mar (pn) 2006, 01:00:00

Reklama

Post autor: heyah17 » 06 mar (pn) 2006, 21:02:15

Potrzebuje reklam !!!moj temat to analiza jezyka reklamy !!!konkretne przyklady reklam i ich analiza!!!pilne!!!prosze o pomoc!!!

Kali
WSR Guru
WSR Guru
Posty: 3179
Rejestracja: 31 sie (śr) 2005, 02:00:00

Post autor: Kali » 06 mar (pn) 2006, 22:48:52

czy przypadkiem za dużo naraz ktoś nie pragnie :roll: ludzie przecież tematy dostaliście kilka miesięcy wcześniej, tak łatwo mieć w porównaniu do starej matury z ustnego języka polskiego i jeszcze nic nie robić skandallllll :!: chyba ktoś tak krzyczał w pierwszym Big Brotherze :lol: przecież nikt za was tego nie zrobi, można liczyć co najwyżej na częściową pomoc. A więc do roboty, do roboty 8)

ODPOWIEDZ